Hopp til hovedinnhold
Senteret sitt bannerbilde

Stovner Legesenter as

INFLUENSA og COVID vaksinen er kommet. 

Pris:

Influensa vaksine : 300kr

Covid vaksine: Gratis

Trenger du oppfriskningsdose, så bes du kontakte legesenteret via helsenorge, ved å sende timeforespørsel, og SPESIFISERE hvilke(n) vaksine du ønsker. Du vil da bli tildelt en time KUN for vaksinering. Dette vil hovedskalig foregå på slutten av arbeidsdagen (kl 1400-1530). 

Vi starter med vaksinering av risikogrupper fra og med 7/10-24. 

Viktig at man møter opp i god tid, og er kledd med korte ermer/løse klær. 

Covid vaksine: Folkehelseinstituttet anbefaler at følgende målgrupper bør vaksineres med en oppfriskningsdose før høst-vintersesongen 24/25: 

  • Aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere,  
  • Aldersgruppen 18–64 år som inngår i en risikogruppe,  
  • Aldersgruppen 12–17 år med alvorlig grunnsykdom, 
  • Aldersgruppen 6 måneder –11 år med alvorlig grunnsykdom etter individuell vurdering. 
  • Gravide i 2. eller 3. trimester. Vaksinasjon i 1. trimester kan vurderes dersom den gravide har tilleggssykdommer som gir ytterligere økt risiko. Vaksinasjon av gravide vil også gi beskyttelse til det nyfødte barnet.  
  • Personer som bor sammen med (eller er tilsvarende nære) immunsupprimerte.

 

Influensavaksine Målgruppe iflg FHI:

Influensavaksine anbefales spesielt for: 

  • Beboere i omsorgsboliger og sykehjem
  • Alle fra fylte 65 år
  • Gravide i 2. og 3. trimester, og gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko 
  • Prematurt fødte barn, særlig barn født før uke 32 i svangerskapet, fra 6 måneder (kronologisk alder) til 5 år
  • Barn og voksne med:
    • kronisk lungesykdom (inkludert astma),
    • hjerte- og karsykdom (annet enn velregulert høyt blodtrykk)
    • diabetes type 1 og 2
    • leversvikt eller nyresvikt
    • kronisk nevrologisk sykdom eller skade, spesielt personer med nedsatt lungekapasitet og/eller hostekraft
    • nedsatt immunforsvar som følge av sykdom eller behandling av sykdom (f.eks. organtransplanterte, kreft, HIV, reumatoid artritt og andre sykdommer)
    • svært alvorlig fedme (KMI over 40)
    • annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege (f.eks. personer med medfødte kromosomavvik, genetiske syndromer og sammensatte kromosomavvik som ikke er klassifisert annet sted)

I tillegg anbefales influensavaksine til:

  • Helsepersonell og andre ansatte i helse- og omsorgstjenesten som har nær kontakt med pasienter ved behandling eller pleie
  • Personer som bor sammen med (eller er tilsvarende nære) immunsupprimerte
  • Svinerøktere og andre som har regelmessig kontakt med levende griser.
  • Saneringspersonale og andre som jobber med mistenkt eller bekreftet influensasyk tamfugl. For begrunnelse se egen artikkel: Sesonginfluensavaksine til personer i fjørfenæringa ved utbrudd av fugleinfluensa

 

NYTT LABORATORIUM FRA 12.2.24

Unilabs har åpnet en ny Prøvetakingsstasjon til høyre for vår hovedinngang (ved inngang C). Gå over lasterampa, deretter opp i 3.etg i inngang C i nabobygget via trapp eller heis.
Tilbudet til våre pasienter vil bli bedre med en stabil åpningstid og korte ventetider. Alle våre pasienter møter heretter på Unilabs for blodprøver og ikke lenger på Stovner Legesenter. 

Slik er vår nye ordning: 

  1. Du trenger en Unilabs rekvisisjon til dine prøver av din lege. 
  2. Du mottar deretter en SMS fra Unilabs med nærmere forklaring til deg. 
  3. Vårt eget laboratorium er nå stengt for annet enn avtalte, interne prøver. 
  4. Gå ut vår hoveddør, deretter til høyre over rampa til neste inngang der du tar heisen opp til 3.etg i inngang C til Unilabs prøvetakingsstasjon. Her får du tatt alle prøvene dine med en gang. 
  5. Om du ønsker å få tatt dine prøver en annen dag er det bare å møte opp. Prøvetakingsstasjonen holder åpent mandag-fredag kl 08:30 - 15:30.
  6. Dine prøvesvar kan du hente ut direkte fra Unilabs sine for pasientsvar: Mitt Unilabs 

--

Vi oppfordrer alle våre pasienter til å benytte seg av HELSENORGE for å bestille/avbestille timer, sende meldinger til lege/sekretærer, fornye resepter osv.

Dette vil spare deg for masse tid, da det i perioder kan være lang ventetid til vårt sentralbord.  

Du finner Helsenorge på: Helsenorge – din helse på nett - Helsenorge

VIKTIG! Les dette før du bestiller legetime på helsenorge.no:

Du MÅ beskrive årsaken til timen! Uten dette vil vi avvise ditt timeønske eller bestilte time.   

Legetime kan bestilles hos din fastlege fra kl 16 dagen før og bare til dagen etter. 

Trenger du en time fram i tid venter du til dagen før etter kl 16 før du bestiller en time i timeboka. 

Husk at Stovner Legesenter bare unntaksvis gir ut timer fram i tid. Dette gjør vi kun om den som søker time har spesielle behov.

Du kontakter oss nå via Helsenorge.no eller via telefon 2334 4140.

Helsenorge.no er en gratis plattform som tilbyr følgende tjenester: 

1) Timebestilling hos fastlegen din
2) Reseptbestillinger
3) E-konsultasjoner (koster)
4) Kontakt legekontoret med beskjeder

Timer er ledige på Helsenorge.no fra kl 16:00 dagen før til kun dagen etter. Disse kan du selv bestille.
Har du spesielle behov kan du komme med et timeønske på Helsenorge.no  

I ferieavvikling vil kun reseptbestilling være tilgjengelig på Helsenorge. 

Pga store påganger, kan det være at E-konsultasjoner må besvares på ettermiddag/kveldstid. Dette vil da utløse kveldstakst (kr 266,-), jfr. fastlegetariffen.

Det er ingen egenandel for barn<16 år, eller ved frikort. 

Korte forespørsler uten medisinsk problemstilling sendes som E-kontakt, og besvares som oftest av sekretærene våre.



Aktuelt

Reisevaksiner settes IKKE på Stovner legesenter

12. juni 2024

Pasienter som ønsker reisevaksiner bes kontakte helsestasjonene i sin eller annen bydel/kommune, da disse har egne reisevaksinasjonskontor. De har vaksiner tilgjengelige på kontorene sine. 

Får man ikke time hos dem, finnes det mange private aktører som setter reisevaksiner. Apotekene setter og reisevaksiner. 

 

Ny fastlege

15. april 2024

Dr Giovanna Pando er ny fastlege etter Dr Hayder Abdullah som sluttet 15.4.24. Hun er i full stilling fra og med 15.4.24. 

Vi ønsker dr Pando velkommen og takker dr Abdullah for den tiden han har vært hos oss. 

Alle pasientene til dr Abdullah er automatisk blitt flyttet til dr Pandos liste. Det vil gå ut et offisielt brev om dette fra HELFO. 

Vi slutter med Fürst og går over til Unilabs

10. februar 2024

Fra mandag 12.2.24 går vi over til å benytte Unilabs for analyse av blodprøver og mikrobiologiske prøver.
De har åpnet en ny Prøvetakingsstasjon til høyre for vår inngang i 3.etg i nabobygget. Vi håper dette vil medføre at tilbudet til våre pasienter blir mye bedre med en stabil åpningstid. 

Slik er vår nye ordning: 

  1. Du får rekvisisjon til dine prøver av din lege. 
  2. Du mottar deretter en SMS fra Unilabs med nærmere forklaring til deg. 
  3. Vårt eget laboratorium er nå stengt for annet enn interne prøver. 
  4. Gå ut vår hoveddør, deretter til høyre over rampa til neste inngang der du tar heisen opp til 3.etg til Unilabs tappestasjon. Her får du tatt alle prøvene dine med en gang. 
  5. Dine prøvesvar kan du hente ut direkte fra Unilabs side for pasientsvar: Mitt Unilabs 

 

Viktig vedrørende flytting til Nedre Rommen 5

20. september 2023

Stovner Legesenter flyttet til Nedre Rommen 5, inngang D mandag 2.10.23. Her har vi fått flotte og moderne lokaler som gir både våre ansatte og ikke minst våre pasienter et mye bedre tilbud. 

Parkering gjennom Aimo langs veien mot vår nye inngang. Last ned Easypark appen for enkel betaling. Det er også 3 HC-plasser inn mot ny rullestolrampe. 

Vår inngang ligger bare 150m fra ROMMEN T-banestasjon

Vi ønsker alle våre pasienter hjertelig velkommen. 

E-konsultasjon

29. mars 2023

E-konsultasjon skal ikke brukes til ØYEBLIKKELIG-HJELP-HENVENDELSER da det kan ta inntil 5 virkedager før du får svar. E-konsultasjon vil være stengt når den enkelte lege har ferie. Du må da kontakte legesenteret for en vanlig legetime ved behov. 

Reseptbestilling

29. mars 2023

Resepter på faste medisiner er klare for uthenting 3 dager etter at du har bestilt, vi ber derfor om at du bestiller resepter i god tid før du trenger dem.

GDPR - Personverninformasjon til våre pasienter

31. august 2018

Klikk på lenken under for å se vår personverninformasjon:

https://trinnvis.no/ressurser/hvordan-blir-helseopplysningene-dine-behandlet/

Hvordan registrere seg på Helsenorge.no?

28. mars 2018

Bruksanvisning finner du her!

Video som forklarer bruk av Hesenorge.no

26. mars 2018

Timebestilling
Reseptbetilling
E-konsultajson
Kontakt legekontoret

Alt dette forklares i videoen fra Helsenorge.no under:

https://vimeo.com/194981142

 

Timebestilling via helsenorge.no

22. februar 2018

1) Du kan nå bestille time fra kl 16:00 dagen før om du benytter helsenorge.no (gratis tjeneste).
Finner du ingen ledige timer via dette valget kan du nå:

2) Velge «Foreslå tidspunkt selv». Forutsetningen er her fortsatt at du bare kan foreslå time samme dag, ev til dagen etter om du gjør det kvelden før.

Timebestilling via Helsenorge.no

25. januar 2018

For alle våre leger (også vikarene) kan du nå velge time selv GRATIS på Helsenorge.no 

For vikarene sin del vil det være fastlegenes navn om dukker opp i Helsenorge.no. Bare bestill på denne så får du time hos vikaren.

Gratis reseptbestilling

9. januar 2017

Registrerer du deg på helsenorge.no vil du kunne bestille e-resepter gratis. Du vil også kunne sende oss beskjeder og vi kan sende deg beskjeder, brev og holde elektroniske konsultasjoner med deg.

Nå mangler det bare at du registrerer deg! Finn fram din BankIDkodebrikke eller benytt BankID så er du bare noen tastetrykk unna en mye enklere kommunikasjon med din fastlege. 

-

Når du har registrert deg send oss en tekstmelding fra valget "Kontakt legekontoret". 

Hva er Kjernejournal?

18. august 2015

Fra 15.8.15 har alle innbyggere i bydelene Stovner, Alna og Grorud sammen med hele Akershus fått etablert sin kjernejournal. Dette vil gjøre det sikrere for våre pasienter å få korrekt og sikker behandling ved akutte syketilfeller der akuttetatene, sykehus og Legevakter trenger å få tilgang til livsviktig informasjon.

  1. Helsepersonell kan raskt få informasjon som er viktig om du blir akutt syk

  2. Legen din kan registrere alvorlige allergier eller annen kritisk informasjon

  3. Du kan legge inn egne opplysninger i din kjernejournal

  4. Både du og helsepersonell ser de samme opplysningene

  5. Du og legen får god oversikt over dine legemidler

Spør din fastlege om dette om du ønsker mer informasjon om ordningen.

Les mer om dette her!

Har du skiftet adresse, telefonnummer eller arbeidsplass?

19. desember 2012

Husk å informere oss om skifte av adresse, telefonnummer eller arbeidsplass.

Uten korrekte opplysninger om dette blir vi ikke like godt rustet til å hjelpe deg.

Hva er mine resepter?

15. oktober 2012

mineresepter.no er en internettbasert tjeneste som tilbys av Helsedirektoratet.

Du trenger elektronisk ID for å logge deg inn. Les mer om hvordan du skaffer deg tilgang til mineresepter.no her.

Tjenesten gir deg som har fått en eller flere elektroniske resepter (eResept) oversikt over dine aktive resepter, legemidler/varer du har fått utlevert hos apotek/bandasjist og antall utleveringer som eventuelt gjenstår.
Løsningen omfatter også dine barns resepter dine barns resepter (0-16 år) og eventuelle fullmakter.